"ЧЕРЕН ПЕТЪК" 2022

ЗАЩО "ЧЕРЕН ПЕТЪК"

До преди няколко години Черен петък означаваше един конкретен ден в година - този след Деня на Благодарността в САЩ, а популярността му не излизаше извън границите на Северна Америка. В момента Черният петък е завладял целия свят, а хората през този период са толкова силно развълнувани, че буквално денят се асоциира с шопинг треска.

Историята на Black Friday стартира от САЩ, където отбелязването му е започнало през 17 век, а денят е посветен на благодарността за благословената реколта и отминаващата година. Тогава обаче, поради разделението между църквата и държавата се е смятало, че денят не трябва да бъде национален празник и отбелязването му се случвало на различна дата във всеки един щат. Националното отбелязване на празника стартира по времето на Линкълн, който провъзгласява четвъртък, 26-ти ноември 1863 г., като Ден на благодарността. Той призовава всички свои сънародници да отбелязват и почитат последния четвъртък на ноември като ден за отдаване на благодарност и възхвала.

На практика, поради гражданската война в САЩ по това време, "национализацията" на празника се случва едва през 1870 г. По-късно, през 1939 г. в края на Голямата депресия, президентът Рузвелт опитва да промени този ден. Той търси начини за стимулиране на икономиката, като удължи периода на пазаруване, създавайки повече възможности за търговия. И това в действителност се случва. Денят на благодарността е променен от четвъртия на третия четвъртък на ноември. Въпреки това, този акт на Рузвелт не е популярен сред населението и две години по-късно президентът и Конгресът на САЩ провъзгласяват Деня на Благодарността като национален празник в САЩ, който се отбелязва на четвъртия четвъртък от месец ноември.
През последните години се появи една неприятна страна в историята за Black Fridaу. Твърди се, че през 1800 г. южните собственици на плантации можели да купуват роби с отстъпка в деня след Деня на благодарността.

Съществуват още много истории, свързани с "черния петък", но едно е ясно - той вече е неразделна част от нас и мнозина го приемат като предпразничното коледно пазаруване.

В БЪЛГАРИЯ

84% от българите, живеещи в градовете, смятат да пазаруват на Черен петък тази година. Над 70% ще пазаруват в онлайн магазини, сочи проучване на Асоциацията за защита на потребителите.

Сред най-популярните категории тази година са дрехи, електроуреди, обувки, мобилни телефони. Над 500 лв. е планираният бюджет при над 20% от участниците в проучването, 45% от потенциалните купувачи смятат да похарчат до 200 лв., 30% планират да отделят между 200 и 500 лв., а 25% - над 500 лв.