Историята на" ЧЕРЕН ПЕТЪК"

ЗАЩО "ЧЕРЕН ПЕТЪК"

До преди няколко години Черен петък означаваше един конкретен ден в година - този след Деня на Благодарността в САЩ, а популярността му не излизаше извън границите на Северна Америка. В момента Черният петък е завладял целия свят, а хората през този период са толкова силно развълнувани, че буквално денят се асоциира с шопинг треска.

Историята на Black Friday стартира от САЩ, където отбелязването му е започнало през 17 век, а денят е посветен на благодарността за благословената реколта и отминаващата година. Тогава обаче, поради разделението между църквата и държавата се е смятало, че денят не трябва да бъде национален празник и отбелязването му се случвало на различна дата във всеки един щат. Националното отбелязване на празника стартира по времето на Линкълн, който провъзгласява четвъртък, 26-ти ноември 1863 г., като Ден на благодарността. Той призовава всички свои сънародници да отбелязват и почитат последния четвъртък на ноември като ден за отдаване на благодарност и възхвала. На практика, поради гражданска война в САЩ по това време, "национализацията" на празника се случва едва през 1870 г. По-късно, през 1939 г. в края на Голямата депресия, президентът Рузвелт опитва да промени този ден. Той търси начини за стимулиране на икономиката, като удължи периода на пазаруване, създавайки повече възможности за търговия. И това в действителност се случва. Денят на благодарността е променен от четвъртия на третия четвъртък на ноември. Въпреки това, този акт на Рузвелт не е популярен сред населението и две години по-късно президентът и Конгресът на САЩ провъзгласяват Деня на Благодарността като национален празник в САЩ, който се отбелязва на четвъртия четвъртък от месец ноември.
През последните години се появи една неприятна страна в историята за Black Fridaу. Твърди се, че през 1800 г. южните собственици на плантации можели да купуват роби с отстъпка в деня след Деня на благодарността.

Съществуват още много истории, свързани с "черния петък", но едно е ясно - той вече е неразделна част от нас и мнозина го приемат като предпразничното коледно пазаруване.

Средно 419 лв. планира да похарчи българинът по време на намаленията в месеца на Черния петък, сочи проучване на платформата Black-Friday.Global, направено в средата на октомври сред 1876 посетители на платформата Broshura.bg. Близо 70% от потребителите възнамеряват да пазаруват по време на Черния петък, което е с 20 на сто повече от предните няколко години.

Миналата година в България беше изхарчена рекордната сума от 1,5 милиарда лева.

Този път Black Friday ще премине почти изцяло онлайн

През 2020 г. кампанията "Черен петък" е обявена официално за последната седмица на ноември и би трябвало да стартира на 27.11.2020 г., но истината е, че намаленията в редица онлайн магазини започнаха реално още от края на октомври.

Пандемията от коронавирус повлия не само на нашето всекидневие, на отношенията и комуникацията ни с хората, но и върху работния процес на огромна част от търговската дейност. Ние самите сме свикнали на "лудо" пазаруване във веригите и моловете в дните на свръх намаления през ноември. Обичаме емоцията на "живия" шопинг.

Но няма да пропуснем да се възползваме от промоционалните цени на любимите си марки, повечето от които вече обявиха намаления от 20 до 70%. А знаем и плюсовете и удобствата на онлайн пазаруването - всичко идва до вратата ни и ако не ни харесва имаме възможност да го върнем, разглеждаме спокойно стоките от дивана си и то в няколко различни магазина.......

Повечето магазини заявиха, че няма да чакат до точната дата - 27-ми, а ще пуснат по-рано своя Черен петък. Някои марки дори рекламират намаления за целия ноември - "черен ноември".