Фейсбук ще проверява публикациите в България

Facebook обяви, че включва България и Унгария в мащабната си платформа за проверка на фактите в публикациите, които се споделят в социалната мрежа. Това означава, че публикациите от потребители, сайтове, медии, страници и групи ще подлежат на проверка при определени условия.

Основен фокус попада върху т.нар. подвеждаща информация - публикации, които потребителите може да споделят неволно без да знаят, че всъщност не са коректни. Например снимка, за която се твърди, че е от дадено събитие, а всъщност е от съвсем друго.

Facebook има три елемента в стратегията си. Първо е премахване на фалшивата или опасна информация. Например публикации, които може да доведат до насилие в реалния свят, манипулирано видео и т.нар. deep fake клипове, конспиративни мрежи, реч на омразата и т.н.

Втората стъпка е намаляване на разпространението на подвеждащата информация.

Третата стъпка е информиране на потребителите.

В момента Facebook има над 80 партньорства с независими организации, които проверяват фактите на 60 езика, казва Софи Еърс, мениджър на развитието на стратегически партньорства на компанията. Най-голяма е мрежата в Европа - над 30 държави, като сега към тях се присъединяват Унгария и България.

Конкретно за България публикациите ще се проверяват от AFP с един експерт на място и подкрепата на още около 100 души проверяващи за различните държави и мрежата от журналисти на агенцията.

Въпросната програма за проверка вече обхваща страни като Полша, Чехия, Словакия, Румъния и Сърбия, а с насочването към България и Унгария AFP ще може да „укрепи мрежата си за проверка на съдържанието в Централна и Източна Европа“, коментира регионалният директор на AFP за Европа Кристин Бухагиар пред журналисти.

Facebook споделя, че миналата година чрез проверка на 10 000 потенциално подвеждащи публикации за коронавируса, са били намерени общо 177 млн. единици съдържание, които са били премахнати или ограничени от алгоритмите.

Използва се и изкуствен интелект, който е обучен да разпознава потенциална подвеждаща информация. Нейното разпространение се ограничава докато не бъде проверена от независим партньор.