Националният план за възстановяване и устойчивост трябваше да бъде буферът, с който да се случи Зелената сделка. Истинската причина този план да не бъде внесен досега в Европейската комисия е политическа.
В случай на затварянето на въглищните централи, които представляват 50% от нашите енергийни мощности, ние може да се озовем в ситуация на режим на тока. Това заявява в интервю за БГНЕС икономистът Кузман Илиев от Съвета по икономически и публични политики.
„Има сериозен натиск от страна на ЕС България да действа круто по отношение на наши стратегически мощности – въглищните централи. Брюксел поиска ангажименти и конкретни дати за тяхното затваряне, което политически е неприемливо. Според последната версия на Националния план /която към момента на взимането на интервюто все още не беше качена на сайта – бел.ред./ се оформят две възможности. Те предвиждат въглищните ТЕЦ-ове да затворят през 2038 г. или 2040 г. Това са фиктивни дати, защото реалната дата на затварянето е 2025 г., когато вече няма да има държавна помощ за Маришкия басейн и централите. А квотите за въглеродните емисии растат изключително бързо и най-вероятно дотогава ще са поскъпнали с още около 50%“, казва Кузман Илиев.
Европа иска да се покаже като "зелена" и се прескачат цели етапи на развитие. "От гледна точка на конкурентоспособността Европа се прострелва в крака на фона на Китай и Русия, които си използват подземните богатства“, подчертава икономическият анализатор.
Той е категоричен, че битката с фосилните горива, особено за страните от Югоизточна Европа, е убийствена. България не е северна държава с постоянни ветрове и сериозни вятърни паркове, които в интерес на истината също не помогнаха на Европа в днешната ситуация.
„Страната ни има прекрасни крайбрежни ивици, които не позволяват да направим сериозни вятърни паркове. Натура 2000 също пречи на този процес. България е изключително ощетена. По тази причина планът беше една възможност ние на етапи, в рамките на няколко десетилетия, да се подготвим за този преход “, подчертава Кузман Илиев.
Той дава пример с уникално откритие на български учени от Минно-геоложкия университет, които са открили подземни структури в Стара Загора, където могат да се събират всичките въглеродни емисии на България за следващите 50 години. „Това е историческо откритие с европейско значение, за което не се говори“- казва Илиев.
"Младият министър Пеканов се опитваше да лавира, но притиснат от европейците малко националният ни интересн пострада, вероятно с обещания за европейски позиции. До 2035 година България трябва да има над 1милион електромобила. Няма да има дизелови, нито бензинови. Това е ангажимент, който вече е поет. Откъде ще дойдат тези мощности, след като затваряме половината мощности" - коментира анализаторът.
Кузман Илиев посочи като един от големите минуси на плана, че инвеститорите в България, които трябва да реализират зеления преход, не са участвали в създаването му, а те са тези, които ще трябва да направят големите инвестиции.
„Ние обедняваме, продължавайки да плащаме този скъп ток. Бизнесът е пред фалит, защото разходите му скачат 5-6 пъти повече, отколкото са приходите му заради инфлацията. Тогава кой ще внедрява тези скъпи решения?“, казва Кузман Илиев.
Според него, ситуацията в момента е по-скоро апокалиптична.
Интервюто е за БГНЕС, със съкращения.