
Голямото отстъпление на нашата образователна система в последните 25 години, след първата реформа, е в математиката и природните науки. Там трябва да увеличим часовете, да мотивираме повече учители, да има повече време за учене, затвърждаване на знания, свързване на умения. Това коментира в Плевен министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Трябва да се направи цялостна промяна в учебните програми, а дотогава ще има една междинна, която ще се отрази по-скоро в облекчаване на профилираната подготовка така, че да не са толкова амбициозни и трудни профилите, в това число и профил „Математика“. В гимназиален етап се обмисля увеличение на часовете по математика и природни науки, малко по български език и литература, по история и гражданско образование, подчерта Вълчев.
Министърът подчерта, че е публикувана концепция за цялостна промяна в учебните програми. Предишните пъти, когато се направиха промени в учебните програми, не се направи достатъчно добре.
Свали се материал от висшето образование, направиха се едни тежки профили, материалът от горни класове се свали в по-долен. Сега имаме чисто количествен проблем - малко са часовете от една страна, а от друга съдържанието, което трябва да се усвои, е много. Това налага учители и ученици да препускат, няма време за затвърждаване на знания, за упражнения, оттам страда формирането на умения. Възпроизвежда се културата на заучаване, а не толкова на дълбокото учене и осмисляне. Това се опитваме да променим, категоричен е министърът.
Според него новите учебни програми трябва да бъдат по-рамкови, в тях да има повече възпитателен елемент.