
ВИНЕНИТЕ ПРОЗОРЧЕТА НА ТОСКАНА
По време на управлението на Медичите, собствениците на земя започнали активно да се занимават с отглеждане на лозя и производство на вино. За да продадат виното си без да строят заведения, те започнали да го продават директно на улицата. Така се появили първите винени прозорчета, които били издълбани в каменните стени на оградите или в основите на къщите. Освен за продажба, тези прозорчета имали и друго предназначение – благотворителност. Често богатите флорентинци оставяли в нишата храна и кана с вино. Малкият размер на отворите, гарантирал анонимността на нуждаещите се.
В началото на 17 в. чумата, която вече върлува в Европа , отнема живота на над четвърт милион души в Италия, само за две години - от 1629 г. до 1631 г.. В тези смутни времена винените прозорчета се оказали едно много удачно решение за това контактите между продавачи и купувачи да бъдат сведени до минимум. Клиентите почуквали на дървената вратичка, за да им отворят. Поставяли дължимите монети в специална метална лъжичка. Продавачът бързо ги накисвал в съд с оцет за дезинфекция и подавал пълната бутилка вино, разказват в сайта "Buchette del vino".

Този метод за сервиране обаче постепенно е забравен след "Черната смърт"- чумата..........
И така, до наши дни, когато коронавирусът възроди отново използването им.
Тогава никой не е предполагал, че през 2020-та "винените прозорчета" ще бъдат използвани отново със същото предназначение.
През малките люкове, високи само 30 см и широки 20 см, от лятото на 2020-та се продават отново ледени коктейли като Aperol Spritz, чаша вино, gelato или кафе. Те предлагат интересен начин на заведенията, засегнати силно от кризата, да привлекат клиенти, като се придържат към правилата за социална дистанция.
Досега 267 от "винените прозорци" са преоткрити и възстановени в Тоскана, като 149 от тях са в старата част на Флоренция. Много от средновековните прозорчетата са зазидани, но все още могат да бъдат разпознати по характерните им рамки.

Но млади флорентинци решават да възродят традицията години преди пандемията.
През 2015 година трима флорентинци създават Асоциация на винените прозорци “Associazione Buchette del vino”, за да събират в специален каталог информация за всички подобни местенца в Италия, а уебсайтът им представя интерактивна карта с точната локация, както и тяхната история в подробности.
Целта била да се запазят те за поколенията като традиция и символ.
